Corona-update: #stayhealthy met onze maatregelen. Klik hier voor alle informatie

Op weg naar een gezond leven | Op weg naar een gezond leven

Op weg naar een gezond leven

gezond leven

 

Neem je geregeld een stukje fruit uit de koelkast of fruitmand? Zorg je altijd voor groentjes bij je maaltijden? Heb je een zittende job (bureauwerk) en sta je elk uur eventjes op om de benen te strekken? Dan ben je goed bezig! Elke dag gezond leven is eigenlijk niet zo moeilijk. Maar zonder de juiste begeleiding kan je weleens terugvallen op iets minder gezonde gewoonten. Niet omdat je opzettelijk ongezond gaat leven, maar omdat je er in de dagelijkse drukte soms minder aandacht aan besteedt.

Hieronder vind je heel wat nuttige informatie over het belang van de verschillende aspecten van gezond leven. Dat maakt het voor jou weer een heel stuk makkelijker om er rekening mee te houden.

 

Fit en fruitig

 

Alle vers fruit is heel gezond. Dat is al meteen goed nieuws! Jij kan dus naar eigen smaak kiezen uit de verschillende soorten. Als je zoveel mogelijkheden hebt, kies je bovendien best niet telkens hetzelfde soort fruit. Wat is lekker bij je ontbijtgranen? Wat past perfect als dessertje? Door jezelf dit soort van vragen te stellen, wordt het wat makkelijker om af te wisselen. Zorg er ook voor dat je niet steeds voor de vruchten met een hoog suikergehalte kiest (zoals lychees, mango en bananen).

Als volwassene zou je ongeveer 250 gram fruit per dag moeten eten in het kader van een gezond leven. Dat komt overeen met een tweetal stukken fruit.

3 veelgestelde fruitvragen

Je hoort heel wat vertellen over hoe gezond bepaald fruit al dan niet is. Drie vragen die heel vaak terugkomen, beantwoorden we hier voor jou.

Vraag 1: is fruitsap een goede vervanger voor vers fruit?

Nee, fruitsap vervangt vers fruit niet. Hoewel vruchtensap natuurlijke suikers uit fruit bevat, hebben deze suikers dezelfde caloriewaarde als deze in andere frisdrank. Drink je te veel vruchtensap? Dan neem je te veel energie op en kom je bij.

Vraag 2: is gedroogd fruit gezond?

Gedroogd fruit heeft een hoog suikergehalte, maar bevat wel veel vezels. Eet er per dag niet meer dan een handvol van. En zie het zeker niet als alternatief voor vers fruit.

Vraag 3: is fruit in blik gezond?

Fruit in blik is gepasteuriseerd en wordt soms op eigen sap bewaard. Aan vruchten op siroop wordt extra suiker toegevoegd. Het gevolg? Meer calorieën en minder vitaminen en mineralen. Eet het dus enkel ter afwisseling van vers fruit, en niet als vervanger.

 

Gulle groenten

 

Stel jij jezelf in de winkel soms de vraag welke groente het best past bij een gezond leven? Dan geven wij je een heel eenvoudig antwoord: ze zijn allemaal gezond! Je kan dus naar hartenlust combineren met alle vormen en kleuren.

Het is aangeraden om vooral verse groenten te eten, of diepvriesgroenten zonder toevoegingen. Groentesoep en groenten in blik of bokaal mogen zeker ook in je winkelkar. Gebruik alleen niet te veel zout, bouillon of vet wanneer je je groenten klaarmaakt. Vaak zijn ook toegevoegde room of saus de geniepige, ongezonde toevoegingen aan je maaltijden.

Volgens de officiële voedingsaanbevelingen moet een volwassene minstens 300 gram groenten per dag eten. We raden je aan om dit te spreiden en minstens twee keer per dag groenten te eten.

Dat kan bijvoorbeeld zo:

– Vul bij een warme maaltijd eerst de helft van je bord met groenten.

– Voeg groenten toe aan je broodmaaltijd (bijvoorbeeld een bordje rauwkost of een kommetje verse soep).

– Eet groentjes of drink groentesoep als tussendoortje.

Om het interessant te houden, kan je veel afwisselen tussen verschillende groentesoorten. Hou rekening met het seizoen (dat merk je trouwens ook in de prijs van je groenten) en leg zoveel mogelijk verschillende kleuren groenten op je bord.

 

Wonderbaar water

 

Als volwassene verlies je elke dag 2 tot 3 liter vocht. Dat vochtverlies compenseer je door te eten en te drinken. Je voedsel levert al 1 tot 1,5 liter vocht op per dag (via fruit en groenten). Wie gezond wil leven zou dagelijks dus ongeveer 1,5 liter water moeten drinken om het vochtgehalte op peil te houden.

Hoe weet je nu of je wel voldoende drinkt? Wel, daar is een heel eenvoudige test voor. Neem gewoon eens een kijkje in het toilet als je geplast hebt. Is je urine kleurloos of lichtgeel? Dan drink je voldoende. Zie je een donkergele kleur? Dan moet je zeker meer drinkpauzes inlassen.

5 tips om gezond te drinken

1. Drink zoveel mogelijk verspreid doorheen de dag. Dus niet alleen tijdens de maaltijd.

2. Zorg ervoor dat je altijd een drinkfles gevuld met kraantjeswater bij je hebt. Dat is gezond én milieuvriendelijker dan plastic flesjes.

3. Maak er een gewoonte van om altijd een fles of kan water klaar te zetten wanneer je de tafel dekt.

4. Voeg eventueel wat munt, citroen of komkommer toe aan je (kraantjes)water om jezelf te stimuleren om meer water te drinken.

5. Probeer ook je light dranken te vervangen door water. Want deze zijn door de aanwezige zuren onder meer niet gezond voor je tanden.

 

Blijven bewegen

 

Wist je dat je door minder te zitten je risico verlaagt op obesitas, diabetes, hart- en vaatziektes, bepaalde kankers en depressies? Acht uur zitten per dag is het aanbevolen maximum om gezond te leven.

Enkele tips om minder te zitten:

– Blijf rechtstaan in het bushokje of in de wachtzaal

– Wandel rond tijdens het telefoneren

– Neem een staande koffie- of babbelpauze

– Sta regelmatig op om water of thee te halen

– Zet een timer op (op je smartphone) die je er elke 20 minuten aan herinnert om recht te staan

– Stap rond tijdens de reclame op tv

 

Als het over de combinatie van bewegen en gezond eten gaat, zit je bij InfraLigne op de beste plek! Vraag snel jouw Starter Pakket aan en begin aan jouw fitter en gezonder leven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.