Zo vermijd je een lentedipje | Zo vermijd je een lentedipje

Zo vermijd je een lentedipje

03-2018_InfraLigne_website_blog_de lente2

De hele winter lang keek je ernaar uit om zonder trui (en nóg een trui en een dikke jas) buiten te kunnen komen. Hoe kouder het werd, hoe meer je hunkerde naar het seizoen waarin de natuur opnieuw ontwaakt. En toch … nu het lentezonnetje zich langzaam maar zeker voorbereidt om alles in bloei te zetten, laten de effecten van een lange winter zich plots voelen.

Voorjaarsvermoeidheid is een fenomeen dat zich bij de ene persoon sterker uit dan bij de andere. Je kan het omschrijven als een gevoel van futloosheid, waardoor elke inspanning te veel lijkt. In je bed kruipen lost echter niks op. Dé remedie tegen een lentedipje? De combinatie van oppeppende lentegroenten, voldoende beweging en rust in je hoofd.

Wat zijn lentegroenten?

In de supermarkt puilen de rekken het hele jaar door uit van de meest uiteenlopende groenten. Heel handig, maar niet per se volgens het ritme van de natuur. Met iets minder menselijke inmenging zou de natuur ons specifiek in de lente voorzien van ‘oppeppende’ groenten, vol vitaminen en mineralen die onze geestelijke gezondheid ten goede komen.

Volgens wetenschappelijk onderzoek kan je gevoelens van depressie, lusteloosheid en concentratieverlies counteren met voedingsmiddelen die extra veel vitaminen B1, B3, B6 en C, foliumzuur, magnesium, selenium, zink en de aminozuren tryptofaan en tyrosine bevatten. Ook de welgekende omega 3-vetzuren helpen.

Enkele groenten om deze lente zeker in huis te halen:

– alle slasoorten
– tomaten
– bloemkool
– paprika
– broccoli

Lentekuis in je hoofd

Wanneer de lente op kruissnelheid komt, wil je soms alles tegelijkertijd doen. Enerzijds ruim je naarstig elk hoekje van je huis op, anderzijds denk je al vooruit aan alle nieuwe spullen die erbij moeten komen. De nieuwe kleren die je ‘nodig hebt’, de yogamat die je dit keer echt niet gaat kwijtspelen, de naaimachine waarmee je nu eindelijk eens kussens gaat leren maken, …

Al die drukte in je hoofd werkt echter contraproductief. Neem dus rustig de tijd om je to-dolijstje op te stellen en af te werken. De eerste lentedagen zouden je geen extra stress mogen bezorgen!

Heerlijk sporten in de buitenlucht

Hoewel koude winterlucht best opwekkend kan werken, klinkt een wandel- of fietstocht onder het lentezonnetje meestal toch aantrekkelijker. Hebben je sportactiviteiten tijdens de winter wat stilgelegen? Voel je dan niet verplicht om er meteen weer op je grootste versnelling in te vliegen. Door na een rustperiode plots intens te gaan sporten vergroot je het risico op blessures én beleef je er helemaal geen plezier aan. Het is dus beter om je beweging – net zoals we bij InfraLigne doen – gelijkmatig op te bouwen.

Heb jij moeite om de vermoeidheid van je af te schudden? In onze gezellige studio’s is er van lentedipjes geen sprake! Kom gerust de sfeer opsnuiven in een studio bij jou in de buurt

 

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.