Waarom afvallen niet de enige reden is om te bewegen | Waarom afvallen niet de enige reden is om te bewegen

Waarom afvallen niet de enige reden is om te bewegen

In combinatie met gezonde en gevarieerde voeding, zorgt beweging ervoor dat je kilo’s verliest en een strakker lichaam krijgt. Daarom speelt beweging zo’n grote rol in de InfraLigne-methode. Maar het positieve effect van beweging reikt verder dan je figuur alleen. Ken jij alle voordelen van een actieve levensstijl? Wij geven je de 7 belangrijkste alvast mee.   

Voordeel 1: goed voor hart en longen

Ongetrainde dijspieren zullen je – behalve krampen als je veel trappen maakt – weinig problemen bezorgen in het dagelijkse leven. Een zwakke hartspier daarentegen kan wél nare gevolgen hebben. Door je hart voldoende aan het werk te zetten, versterk je je hartspier en verlaag je het risico op hartproblemen. Voor je longen geldt hetzelfde principe. Ademhalen gaat een pak vlotter als de spieren in je borstkas in topconditie zijn. Zelfs astmapatiënten voelen zich beter als ze zich geregeld licht inspannen.

Voordeel 2: minder risico op botziektes

Ben je ouder dan 35? Dan worden je botten geleidelijk aan wat poreuzer en kwetsbaarder. Dit natuurlijk proces kan je niet vermijden, maar je kan de snelheid ervan wel enigszins onder controle houden door je bottenstelsel geregeld een work-out te gunnen. Ook wie last heeft van aandoeningen zoals artritis of osteoporose, heeft baat bij niet-belastende bewegingsvormen.

Voordeel 3: minder stress, angst en depressieve gevoelens

‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’, het is meer dan een populaire spreuk. Heel wat wetenschappers zijn het erover eens dat beweging bij een (milde) depressie even effectief kan zijn als antidepressiva. Sport zorgt niet alleen voor de nodige afleiding en een beter zelfbeeld. Fysieke activiteit stimuleert ook de aanmaak van de gelukshormonen serotonine en endorfine. Daardoor krijgt je gemoed een natuurlijk boost.

Voordeel 4: meer zin in seks

Wie geregeld sport, voelt zich fit. En wie zich fit voelt, voelt zich aantrekkelijker. Het resultaat is dat je niet alleen meer zin krijgt in seks, maar er ook meer van gaat genieten. Voor mannen komt daar nog een extra voordeel bij. Mannen die elke dag een halfuur intensief bewegen, verlagen hun risico op erectiestoornissen met liefst de helft ten opzichte van mannen die voortdurend in de zetel hangen. Heren, jullie weten wat doen! 😉

Voordeel 5: ‘gezonde’ sociale contacten

Sociaal contact blijft voor velen een sterke motivatie om wekelijks (of vaker) hun sportoutfit aan te trekken. Samen bewegen is niet alleen gezelliger, je spoort elkaar ook aan om door te zetten op de moeilijkere momenten. Bovendien kan je in bepaalde sporten nieuwe mensen met dezelfde ingesteldheid als jou leren kennen. In de InfraLigne-studio’s zijn bijvoorbeeld al heel wat langdurige vriendschappen ontstaan.

Voordeel 6: goed voor de portemonnee

Als je actief door het leven gaat, verbetert je levenskwaliteit. Dat wil zeggen: minder doktersbezoeken, minder kans op hospitalisatie en minder medicatie. Natuurlijk zijn dat op zich al mooie voordelen, maar de kosten die je op die manier uitspaart zijn ook niet mis! Je kan beter nu wat geld uitgeven aan een sportieve outfit, dan over een aantal jaar een veelvoud daarvan bij de dokter neer te tellen.

Voordeel 7: sterker geheugen

Verschillende wetenschappelijke studies tonen aan dat mensen op middelbare leeftijd die weinig actief zijn, minder goed scoren op geheugen-, aandachts- en leertesten. Een mogelijke verklaring is dat beweging de doorbloeding in het lichaam en de hersenen verbetert, en zo de aanmaak van hersencellen stimuleert. En net dat proces is van belang voor een goed functionerend geheugen.

Kom meer te weten over de manier waarop wij beweging in de InfraLigne-methode verwerken

 

 

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.