Van ‘suhoor’ tot ‘iftar’: zo kan je gezond vasten tijdens de ramadan | Van ‘suhoor’ tot ‘iftar’: zo kan je gezond vasten tijdens de ramadan

Van ‘suhoor’ tot ‘iftar’: zo kan je gezond vasten tijdens de ramadan

ramada

Niks eten of drinken van zonsopgang tot zonsondergang, het lijkt de ideale manier om enkele kilootjes kwijt te spelen. Maar schijn bedriegt. Want als je de ramadan verkeerd aanpakt, kan je bij het opkomen van de nieuwe maan zelfs een iets ‘vollediger’ mens zijn dan je voor ogen had. Hoewel je tijdens het vasten overdag geen enkel calorietje binnenspeelt, laat je je ’s avonds al snel verleiden tot porties die groter zijn dan nodig. Na een drukke dag op nuchtere maag smaken de chebakia en baklava namelijk dubbel zo lekker. Of gooi jij je servet in de ring vóórdat de eerste buikkrampjes optreden? Met deze vijf tips hou je het ‘ontvasten’ binnen de perken en kom je de ramadan slank én gezond door.

1. Eet rustig

Het eetschema van de ramadan is op z’n minst uitdagend te noemen. Vooral de eerste dagen zal je er – zowel mentaal als fysiek – grondig aan moeten wennen. Neem daarom rustig de tijd voor je warme maaltijd, ook al vallen je ogen al haast dicht halverwege de eerste dadel.

2. Doseer

Jezelf behoeden voor een nachtelijke schranspartij? Begin de iftar met een licht soepje en laat de volgende schotels vijf tot tien minuten wachten. Zo stil je je hongergevoel en ga je bewuster en verstandiger om met wat er nog allemaal op tafel verschijnt.

3. Spaar je maag

Je hongerige ogen houden wellicht spontaan halt bij de meest kruidige, tot in de perfectie gefrituurde hapjes. Die zijn niet alleen bijzonder slecht voor je lijn, maar ook veel te pittig voor je spijsvertering. Je maag heeft de hele dag stilgelegen, en durft dus wel eens protesteren bij zulke gerechten.

4. Schrap cafeïne van je lijstje

Door overdag niet te drinken, schuilt dehydratatie om de hoek. Daarom zijn cafeïnehoudende – en dus vochtafdrijvende – dranken deze maand een grote ‘no-no’. Schrap koffie, cola én groene thee even van je winkellijstje en laad wat meer water en kruidenthee in je kar.

5. Blijf bewegen

Tijdens de ramadan kruipt er veel tijd in familiebijeenkomsten, moskeebezoeken en kokkerellen. Toch is het belangrijk om hier en daar nog wat beweging op de planning te krijgen. Denk wel aan je precaire vochtniveau, het uitgelezen excuus om je niet helemaal in het zweet te werken …

Zit je toch met wat extra kilo’s na de ramadan? Of gaat het net de goede richting uit met je gewicht en wil je dat resultaat blijven vasthouden? Vraag ons dan om advies in een InfraLigne-studio bij jou in de buurt.

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.