Soep, het gezonde tussendoortje dat altijd mag | Soep, het gezonde tussendoortje dat altijd mag

Soep, het gezonde tussendoortje dat altijd mag

Soep, het gezonde tussendoortje

In deze tijd van het jaar lijkt een kom soep misschien vooral de ideale opwarmer. Toch is het heerlijk geurende goedje veel meer dan dat. Een groentebommetje waar je zonder schuldgevoel van kan genieten, zeg maar. We raden je zeker niet aan om je dieet volledig op soep te baseren, maar binnen een evenwichtig voedingspatroon past een dagelijks soepje perfect.

De voordelen van verse soep

Soep is je vaste leverancier van vitamines, vezels en mineralen. Tijdens het koken verlies je natuurlijk wat vitamines, zoals vitamine C, maar dat compenseer je gemakkelijk met wat rauwkost bij je maaltijd of een stuk fruit als dessert.

Door dagelijks een kom soep te drinken haal je bovendien gemakkelijker de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 300 gram. Met een soepje van 500 gram groenten per liter water krijg je per portie van 250 ml ongeveer 150 gram groenten binnen. Dat vochtgehalte mag je trouwens aftrekken van de nodige 1,5 liter per dag.

Natuurlijk bereid je soep zo caloriearm of -rijk als je wilt. Daarom delen we graag enkele tips om zoveel mogelijk uit je soep te halen, met zo weinig mogelijk calorieën.

5 tips om écht gezonde soep klaar te maken

1. Wees zuinig met vet

Kies voor ontvette bouillon als basis voor je soep en laat room en kaas links liggen. Maak je je bouillon zelf? Schep dan het vet van het afgekoelde vocht vooraleer je de rest van de ingrediënten toevoegt.

2. Bind met caloriearme groenten

De meeste soepliefhebbers grijpen spontaan naar aardappelen om hun soep te binden. Betere opties zijn bijvoorbeeld knolselder, pompoen of courgette. Even effectief en beter voor de lijn.

3. Let op met extraatjes

Sommige combinaties, zoals tomatensoep met balletjes, zijn je met de paplepel ingegeven. Toch laat je kleine toevoegingen als gehakballetjes, croutons en vermicelli best achterwege. Ze doen het aantal calorieën namelijk razendsnel toenemen.

4. Gebruik kruiden in plaats van zout

Verse soep met veel groenten heeft geen zout nodig om heerlijk door te smaken. Zeker als je met verschillende kruiden werkt. Hou er ook rekening mee dat gewone bouillonblokjes veel zout bevatten.

5. Laat zo snel mogelijk afkoelen

Maak je soep voor meerdere dagen? Laat ze dan zo snel mogelijk afkoelen (in een koele ruimte bijvoorbeeld) en zet ze vervolgens in de koelkast of vries ze in. In soep die te lang op kamertemperatuur staat, krijgen bacteriën vrij spel.

Doen onze soeptips je snakken naar andere gezonde voedingsweetjes? Voedingsadvies hoort standaard bij de InfraLigne-methode. Ontdek er hier meer over

 

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.