Zo ontwijk je de 3 grootste valkuilen op een barbecue | Zo ontwijk je de 3 grootste valkuilen op een barbecue

Zo ontwijk je de 3 grootste valkuilen op een barbecue

P--05-2017_InfraLigne_website_bbqtips2

 

Wat schiet jou als eerste te binnen wanneer je denkt aan een lange zomeravond met vrienden of familie? Het vrolijke getsjirp van de vogeltjes in de tuin? Misschien wel ja. De pittige verhalen van je beschonken nonkel? Ook. Het geluid en de geur van een sissende barbecue? Bingo!

De eerste zachte zomeravond blijft voor de meesten hét startsein om dolenthousiast richting barbecue te spurten. Terwijl we aan de telefoon afspreken wie de drank meebrengt, bestormen we gezamenlijk de slagerij en haasten we ons naar de bakker voor kraakvers stokbrood. Te midden van die euforie trap je echter al snel in de vele ongezonde valkuilen van een gezellige barbecueavond. Wij geven je graag enkele tips, zodat je er toch zonder enig schuldgevoel van kan genieten. 

Barbecuevalkuil 1: bergen vlees

Vlees op de barbecue hoeft niet per definitie ongezond te zijn. Je kan namelijk gemakkelijk een mager stukje vlees grillen zonder dat er enige vetstof aan te pas komt. Het gevaar zit dan ook niet in dat ene stukje vlees, maar in de gewoonte om meermaals met je bord langs de barbecue te passeren. Terwijl je op elke andere avond ruim voldoende hebt aan één portie vlees, blijkt het tijdens een barbecue plots nodig om overal eens van te proeven.  

De oplossing:
Doe zelfs de grootste vleeseters groen zien van jaloezie met je heerlijk gegrilde groenten. Paprika, courgette, aubergine, venkel, rode ui, champignons, maïskolven, … keuze te over! Met groenten kan je je buik rond eten, zonder je zorgen te maken over calorieën. Vergeet niet dat je ook caloriearme vis perfect kan klaarmaken op de barbecue.

Barbecuevalkuil 2: zeeën van saus

Je kent ze vast wel. De gigantische kommen mayonaise en cocktailsaus die je groentetafel volledig ontsieren. De soeplepel die erin staat verplicht je haast om een weekvoorraad saus op je bord te dumpen. Allemaal vetten en suikers die je echt kan missen.

De oplossing:
Door je salades voldoende te kruiden, krijgen ze heel wat meer smaak. Zo vergeet je na twee happen dat er überhaupt sausjes op tafel staan. Ook door je groenten te grillen komt hun natuurlijke, volle smaak naar boven. Het zou zonde zijn om die te maskeren met saai sausje, toch? Wie écht niet zonder saus kan, maakt best zelf gezonde dips klaar, zoals hummus, pesto, guacamole of een salsa.

Barbecuevalkuil 3: kilometers stokbrood

Op elke barbecue haalt er wel iemand eer van het perfect gesneden stokbrood. De juiste hoek, de ideale dikte. Een hele avond lang wordt het broodmandje bijgevuld en pik jij er de beste sneetjes uit. De sporadische schepjes koude pasta komen daar nog bovenop. Dat de koolhydraten intussen gestaag optellen, verlies je al snel uit het oog.

De oplossing:
Een barbecue zonder vers brood is als een InfraLigne-studio zonder infraroodcabines. Not done. Je hoeft daarom ook niet volledig van brood af te stappen. Vervang het standaard witte stokboord echter door gezondere varianten. Brood op basis van zuurdesem bijvoorbeeld (in plaats van gist) of gemaakt van gezondere granen, zoals spelt. Ga op dezelfde manier op zoek naar de gezondere pasta’s, en meng je pasta niet op voorhand met saus.

Wil je ook buiten het barbecueseizoen lekker én gezond blijven eten? Bekijk vandaag nog onze heerlijke weekrecepten

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.