Haal meer uit je dag met een gezond ontbijt | Haal meer uit je dag met een gezond ontbijt

Haal meer uit je dag met een gezond ontbijt

Je kinderen op tijd schoolklaar krijgen, de lunch van het hele gezin voorbereiden, turnzakken inpakken, … De dagelijkse hectiek laat meestal niet lang op zich wachten. Tijd om uitgebreid te ontbijten zit er dan vaak niet in. Of misschien heb je ’s ochtends gewoon helemaal geen trek? Ook die reden om het ontbijt over te slaan krijgen onze voedingsdeskundigen vaak te horen.

Wat jouw reden ook is, het loont toch de moeite om iets te eten ‘s morgens. De eerste maaltijd van de dag voorziet je lichaam namelijk van de broodnodige energie om de dag zonder dipjes door te komen. Met een voedzaam ontbijt achter de kiezen zal je drang naar suikerrijke tussendoortjes bovendien meteen verdwijnen. Breng dus snel wat extra ‘punch’ in je ochtend met onze tips.

Boterhammen: to eat or not to eat?

Blijft jouw hongergevoel ook zonder ontbijt de hele voormiddag uit? Dat komt omdat je organen trager werken door het tekort aan energie. Samen met de werking van je organen vertraagt echter ook je metabolisme. En dat proces is nefast voor je lijn. Wat je lichaam nodig heeft om voortdurend calorieën te verbranden, zijn complexe koolhydraten. Die vind je onder meer in graanproducten, zoals volkorenbrood.

Mensen die gewicht willen verliezen laten zich vaak afschrikken door het woord ‘koolhydraten’. Maar eens je weet hoe die koolhydraten je lichaam van energie voorzien, zal je beseffen dat er geen reden is om hen angstvallig te mijden. Complexe koolhydraten bestaan namelijk uit een keten van kleine suikerschakeltjes. Telkens wanneer een schakeltje afbreekt, komt er wat suiker vrij in het bloed. Een ontbijt met voldoende koolhydraten zorgt er dus voor dat de energie urenlang door je lichaam blijft stromen.

Zijn bruine boterhammen iets te ‘gewoontjes’ voor jou? Wissel dan gerust af met granenmengelingen zoals muesli of havermout. Die hebben een vergelijkbaar effect.

Gezonde melkproducten als kers op de taart

Calcium speelt een belangrijke rol in de versteviging van je botten en gebit, maar ook in de energievoorziening van je lichaamscellen. Je ontbijt is de ideale maaltijd om je dagelijkse dosis calcium binnen te krijgen. Hieronder sommen we enkele gezonde, calciumrijke producten op die je gemakkelijk terugvindt in de supermarkt.

Melk:
– magere of halfvolle melk
– karnemelk
– ongesuikerde chocolademelk

Yoghurt/kaas:
– ongesuikerde, magere yoghurt
– magere verse kaas met of zonder fruit
– niet-gearomatiseerde, calciumverrijkte sojayoghurt
– magere platte kaas (minder dan 4 g vet per 100 g)
– magere smeer-, smelt-, en verse kaas (minder dan 12 g vet per 100 g)
– harde kaas met verlaagd vetgehalte (minder dan 15 g vet per 100 g)

Tip: zeker niet alle melkproducten met fruitsmaak zijn gesuikerd. Bevat het product minder dan 60 kcal per 100 g? Dan gaat het om een vetarm product met een laag suikergehalte.

Heb je het even gehad met melkproducten? Dan kan je ze af en toe vervangen door magere vleeswaren of een eitje. Kies voor vlees met minder dan 10 g vet per 100 g, zoals rundsfilet, kippenwit, gekookte ham zonder vetrand, … Natuurlijk geldt ook voor mager beleg dat je de hoeveelheid best beperkt. Anders heeft het weinig zin dat je kiest voor gezond beleg.

Zin om ook je lunch en avondmaal een gezonde twist te geven? Onze voedingsdeskundigen delen graag hun tips in een studio in jouw buurt.

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.