5 tips om gezond te eten tijdens de blok | 5 tips om gezond te eten tijdens de blok

5 tips om gezond te eten tijdens de blok

P--10807-05-2017_InfraLigne_website_gezond eten studenten2

Studeren … bijzonder goed voor je toekomst, persoonlijke groei en visie op de wereld. Maar bij momenten iets minder voordelig als het op je lijn aankomt. Want nu je enkele weken met je neus in de boeken zit, heb je wel wat anders aan je hoofd dan gezond eten. Zoetigheden en vetrijke snacks lijken soms het enige lichtpunt in die lastige periode. En toch doe je jezelf daar geen plezier mee. Integendeel. Door slecht te eten daalt je concentratie en verlies je kostbare energie. 

Gezond eten tijdens de blok hoeft bovendien niet moeilijk te zijn. Studeer je op kot? Overtuig dan een lot-/kotgenoot om samen te koken en gezonde snacks klaar te maken. Studeer je thuis? Kijk dan eens heel lief naar je mama. Zij zal je maar al te graag wat lekkers én gezonds voorschotelen. Tijdens de blok kom je toch altijd met iets meer weg, right? Met deze 5 tips ben je vertrokken voor een (letterlijk) lichte blokperiode.

1. Eet op regelmatige tijdstippen

Een hoofdstuk dat nog af moet, is geen excuus om een hoofdmaaltijd uit te stellen. Regelmaat is de sleutel tot een succesvolle studiedag. Plan je ontbijt, lunch en avondmaal dus elke dag op een vast tijdstip. Begint je maag tussendoor een beetje te knorren? Voel je dan zeker vrij om een gezonde, lichte snack te eten. Want honger bevordert het studeren zeker niet.

2. Ga aan tafel

Eten en leren gaan niet samen. Ook al heb je de indruk dat je minder tijd verliest als je eet aan je bureau. Een korte pauze aan tafel is veel meer waard dan een schranspartij boven je boeken. Je maaltijd aan recordtempo naar binnen werken heeft namelijk twee belangrijke nadelen:

– doordat je maag op zo’n korte tijd helemaal vol zit, ga je je erg ongemakkelijk voelen

– doordat al je energie plots naar je vertering gaat, kan je je moeilijker concentreren

3. Grijp niet te snel naar supplementen

Net zoals er geen wonderpil bestaat om af te vallen, zal je er ook geen vinden om je geheugen te verbeteren. Heel wat studenten zoeken heil in vitamine- en mineralensupplementen. Maar tenzij jouw lichaam een tekort heeft aan deze stoffen, hebben supplementen geen enkel gunstig effect. Gevarieerd eten met voldoende groenten en fruit blijft de beste manier om je vitaminehuishouding op peil te houden.

4. Drink voldoende

In de zomer hoor en lees je bijna dagelijks hoe belangrijk het is om minstens 1,5 liter water per dag te drinken. Ook wij kunnen dit niet genoeg benadrukken. Als je te weinig vocht binnenkrijgt, heb je onder meer sneller last van hoofdpijn. En die kan je echt wel missen tijdens het blokken. Doet al dat water je wat vaker naar het toilet huppelen? Zoveel te beter! Een klein beetje beweging zal je goed doen.

5. Mijd suikerrijk voedsel

Zoete verleiders zoals frisdrank, snoep en koekjes zorgen voor suikerpieken in je bloed. Je kan vast al raden wat er op zo’n suikerboost volgt … Juist, een dieptepunt. Enerzijds maakt die schommeling je erg onrustig. Anderzijds kan je je bij een lage suikerspiegel plots heel slap en futloos voelen. Daarom haal je beter langdurige energie uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, muesli, havermout, aardappelen, deegwaren of rijst.

Naast gezond eten blijft ontspanning natuurlijk erg belangrijk tijdens de blok. Zin om twee keer per week een halfuurtje te komen pauzeren bij InfraLigne? Je bent meer dan welkom bij een studio in jouw buurt

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.