Frietjes vanavond? Hou deze tips dan bij de hand | Frietjes vanavond? Hou deze tips dan bij de hand

Frietjes vanavond? Hou deze tips dan bij de hand

frieten

“Mag er zout op?” Een echte Belg krijgt bij deze vraag al het water in de mond. Doorgaans komt er een aantal seconden later immers een dampend bakje of zakje frieten jouw richting uit. Hoewel de InfraLigne-voedingsdeskundigen wekelijkse frituurbezoekjes niet dadelijk aanmoedigen, willen we je dat korte moment van intens geluk niet volledig ontzeggen. Met onderstaande tips beperk je de gevolgen van een gefrituurd slippertje.

1. Een korte bestelling

Vanaf het moment dat je één voet binnenzet in de frituur, stijgt je kans op een snackcident aanzienlijk. Sta je toch plots voor die riante toog? Negeer dan wijselijk de bonte verzameling hapjes. Een pakje friet telt op zichzelf al (te) veel calorieën. En jij kan heus wel zonder die berenpoot, bamischijf of boulet. Smaakt een frietje je niet zonder bijgerecht? Vraag dan om een slaatje of neem je frietjes mee naar huis en gooi zelf wat koude groenten bij elkaar. Worteltjes raspen, sla wassen, tomaatje snijden, klaar!

2. De juiste saus

Bij elke druk op de sausdispenser rondt je weegschaal weer een beetje naar boven af. Als het idee van ‘droge’ frietjes je echt niet bevalt, kies je best voor ketchup. Hoewel light sauzen een relatief gezonde indruk geven, moet je ook daar voorzichtig mee omspringen. Ze bevatten wel minder vetten, maar compenseren dat met grotere hoeveelheden suiker. En terwijl vetten je snel verzadigen, doen suikers je net hunkeren naar meer.

Onze favoriet? Een fris zelfgemaakt sausje met magere yoghurt of plattekaas en verse tuinkruiden.

3. Een gezonder alternatief

Olie is de grote boosdoener in het frituurverhaal, ook als je zelf de friteuse uit de kast haalt. De olie trekt tijdens het bakken in het voedsel en verdwijnt vervolgens in ongezond grote hoeveelheden in je lichaam. Gelukkig kan je met verse (zoete) aardappelen en een flinterdun laagje olijfolie zelf de lekkerste ovenfrietjes bakken. Voor een extra krokant effect laat je de schil er gewoon rond. Minder werk, meer crisp!

Wil je je slechte voedingsgewoonten voor eens en voor altijd overboord gooien? Vraag dan om professioneel voedingsadvies in een InfraLigne-studio in jouw buurt.

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.