De 5 belangrijkste redenen waarom jij niet afvalt | De 5 belangrijkste redenen waarom jij niet afvalt

De 5 belangrijkste redenen waarom jij niet afvalt

De 5 belangrijkste redenen waarom jij niet afvalt

Blijven de kilo’s plakken terwijl je toch zó je best doet? Misschien moet je de oorzaak zoeken bij een van de onderstaande redenen.

1. Je krijgt te veel calorieën binnen

Wist je dat je ook van gezonde voeding te veel kan eten? Een kleine portie noten, kokos of avocado staat je gewichtsverlies niet in de weg. Laat je je echter dagelijks gaan met dit soort van snacks, dan stapelen de calorieën zich op en blijven de kilo’s plakken.

Of misschien eet je helemaal niet zo gezond als je denkt? Je bestelt bijvoorbeeld een fruitsapje in plaats van cola of limonade, maar vergeet daarbij de verborgen suikers in jouw ‘gezond’ drankje. Of je neemt doorheen de week gedisciplineerd salades mee naar het werk, maar doet je in het weekend tegoed aan wijntjes en cocktails.

Om je minder goede eetgewoontes te ontmaskeren, helpt het om nauwgezet bij te houden wat je op een dag eet. Daarom riep InfraLigne het eetdagboekje in het leven. Aan de hand daarvan bekijken onze voedingsconsulenten samen met jou wat er beter kan.

2. Je volgt een crashdieet

Wie te veel eet valt niet af. Zoveel is duidelijk. Maar ook wie te weinig eet, heeft moeite om kilo’s kwijt te spelen. Al na drie dagen crashdiëten vertraagt je metabolisme aanzienlijk. Wanneer je lichaam merkt dat je niet voldoende voedsel binnenkrijgt, schiet er een soort beschermingsmechanisme in gang. Je lichaam zorgt er vanzelf voor dat je minder calorieën verbruikt, zodat je niet zonder energie valt.

Een crashdieet kan je bovendien onmogelijk volhouden. En vanaf het moment dat je de handdoek in de ring gooit, vliegen de kilo’s er sneller aan dan voor je poging om snel gewicht te verliezen.

3. Je focust te veel op je weegschaal

Kleine gewichtsschommelingen zijn volkomen normaal. Je hoeft je voedingspatroon dus niet aan te passen bij de minste gewichtstoename. Daar zijn verschillende redenen voor:

– je weegt jezelf niet altijd op hetzelfde moment (de ene keer ’s ochtends op lege maag, de andere keer na een maaltijd)
– je eet niet elke dag hetzelfde (de dag na een zoute maaltijd ligt je vochtgehalte bijvoorbeeld hoger)

Bovendien zegt het aantal kilo’s lang niet alles. Hoe meer je beweegt, hoe meer spierweefsel je aanmaakt. En dat weefsel weegt meer dan vet. Je kan dus perfect vet verbranden, zonder dat het cijfer op je weegschaal daalt. Tijdens een weegbeurt bij InfraLigne gaan onze coaches de verhouding tussen vet- en spiermassa in je lichaam heel precies na.

4. Je beweegt te weinig

Beweging zorgt ervoor dat je je spiermassa behoudt terwijl je gewicht verliest. En dat is goed nieuws, want die spieren helpen je calorieën verbruiken. Door veel te bewegen verhoog je bovendien je rustmetabolisme. Dat wil zeggen dat je zelfs tijdens het stilzitten meer energie verbruikt dan normaal.

Daarom laten we het bij InfraLigne niet bij voedingsadvies alleen. Elke InfraLigner krijgt een persoonlijk programma voor oefeningen in onze infraroodcabines.

5. Je hebt onrealistische verwachtingen

Deze reden draait vooral rond ‘het gevoel’ dat je niet snel genoeg afvalt. We zouden allemaal ons einddoel wel willen bereiken na twee weken sporten en gezond eten, maar zo werkt ons lichaam nu eenmaal niet. Gewicht verliezen is een zaak van geduld én volharding. Begin er dus aan met een positieve ingesteldheid en geef de moed zeker niet op als je die ene week maar 100 gram verliest.

Afvallen gaat niet altijd van een leien dakje, maar je kan er gelukkig wel veel plezier mee beleven. In een van onze studio’s bijvoorbeeld! Spring binnen bij een InfraLigne-studio bij jou in de buurt en begin aan jouw weg naar een slank en fit leven.

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.