Op naar een happy herfst: 7 tips om aan de herfstblues te ontkomen | Op naar een happy herfst: 7 tips om aan de herfstblues te ontkomen

Op naar een happy herfst: 7 tips om aan de herfstblues te ontkomen

Happy herfst

Op sommige donkere, natte en koude dagen oogt dat fleecedekentje in de zetel wel erg verleidelijk. We kunnen ons zonder moeite een aantal scenario’s inbeelden. Je hebt na je werk misschien drie kwartier in de ijzige wind op je trein moeten wachten, een sprintje moeten trekken door de gietende regen omdat je geen parkeerplaats vond, of voor de ogen van iedereen op straat gesukkeld met een omgeklapte paraplu. Op zo’n dag kan het heus geen kwaad om een avondje voor tv te hangen (zeker niet wanneer Titanic nog eens uitgezonden wordt …).

Maar toch mag het geen gewoonte worden. Zonder het in de gaten te hebben, zou je namelijk slachtoffer kunnen worden van … de Herfstblues. Om jou elke vorm van herfstdip te helpen vermijden, delen we hieronder enkele nuttige tips.

1. Spreek af met vrienden

Door voortdurend alleen thuis te zitten, sta je te veel stil bij alles wat je niet aanstaat. Dat het wéér regent bijvoorbeeld, of dat je tuinplanten er toch wel erg triest bijhangen. Zorg daarom voor wat afleiding en ga gezellig met je vrienden iets drinken. Samen lachen stimuleert bovendien de productie van gelukshormonen.

2. Zorg voor voldoende nachtrust

Wanneer de herfst doorbreekt, moet je lichaam plots zien om te gaan met lagere temperaturen. Daarom krijgen veel mensen de eerste koudere weken last van vermoeidheid. Vallen jouw ogen ’s avonds sneller dicht dan normaal? Ga daar dan vooral niet tegenin. Geef je lichaam wat het nodig heeft en kruip wat vroeger onder de wol. Overdag vermijd je dutjes best, want die werken de herfstblues in de hand.

3. Voorkom een tekort aan vitamine D

De zon is niet alleen een ongelooflijke moodbooster, ze is ook onze grootste bron van vitamine D. Goed voor sterke beenderen én een evenwichtige cholesterol. En net die zon laat het meer dan eens afweten in het najaar. Gelukkig kan je een tekort aan vitamine D vrij eenvoudig zelf aanvullen door op je voeding te letten. Eet bijvoorbeeld geregeld wat tonijn, paling, eieren, margarine en andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D.

4. Blijf bewegen

Van bewegen krijg je naast energie ook een tevreden gevoel. In de InfraLigne-studio kan je bij elk weer warm, droog en in een aangename sfeer komen oefenen. Maar ook tussen de oefensessies door blijft bewegen belangrijk. Het hoeft dan zelfs niet om ‘sport’ te gaan. Je hond uitlaten, bladeren bijeenharken, je tuinmeubelen binnenhalen, … Alles telt!  

5. Ga naar buiten

Een zonnige dag bij 25 graden nodigt misschien meer uit tot een wandeling of fietstocht, maar ook op een grijze herfstdag doet de frisse buitenlucht deugd. Zelfs een korte plensbui heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Neem gewoon een paraplu mee, trek warme kledij aan en geniet!

6. Eet gezond en gevarieerd

Een nieuw seizoen betekent nieuwe seizoensgroenten. Duik dus je kookboeken in op zoek naar heerlijke maaltijdsoepjes, ovenschotels en meer. Blijf ondanks het koudere weer ook voldoende water drinken. Jezelf oppeppen met een extra kop koffie helpt je geen stap verder. Het effect van cafeïne is er een van korte duur en zal je altijd naar meer doen verlangen. Hetzelfde geldt voor suikerrijke voeding.

7. Probeer nieuwe dingen

Ban de sleur uit je dagen door geregeld iets nieuws uit te proberen. Of je nu kiest voor een cursus breien, lessen français, of YouTube-filmpjes die je verfrissende haarstijlen aanleren … van nieuwe dingen leren word je spontaan vrolijk. Bovendien geeft het je iets om elke dag naar uit te kijken.

Klaar om de herfstblues te lijf te gaan? Wij geven je graag een zetje met mooie kortingen tijdens onze herfstactie. Ontdek ze hier!

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.