Hou je gezonde gewoontes moeiteloos vol met deze 7 motivatie-hacks | Hou je gezonde gewoontes moeiteloos vol met deze 7 motivatie-hacks

Hou je gezonde gewoontes moeiteloos vol met deze 7 motivatie-hacks

Motivatie-hacks

Bij je eerste jogsessie zou je bijna dwars door de voordeur lopen om eraan te beginnen. De tweede keer herinner je je de stijve spieren van de vorige sessie en is je enthousiasme al wat getemperd. De daaropvolgende week begin je excuses te zoeken om eens een rondje over te slaan.

Gezonde gewoontes bouw je niet zo gemakkelijk op. Maar wie doorzet, plukt daar jarenlang de vruchten van. Daarom geven we je graag enkele tips om je motivatie hoog te houden.   

1. Stel bereikbare doelen voorop

Wil je over een jaar deelnemen aan een marathon? Zet dan niet meteen de volle 42 kilometer op je wishlist, maar deel je einddoel op in kleine, haalbare stappen. Werk bijvoorbeeld eerst naar een looptocht van 5 kilometer toe. Elk van die ‘kleine’ overwinningen zal je motiveren om de volgende uitdaging aan te gaan.

2. Beloon jezelf

Beloningen werken niet alleen bij kinderen. Beloof jezelf een leuk etentje of een klein shoppinguitje wanneer je een van je doelen behaald hebt. Deel je successen ook met vrienden en familie. Het feit dat andere mensen je vooruitgang opvolgen, geeft je motivatie een boost.

3. Laat je inspireren

Ben je van plan om aan je sprintjes te werken? Ga dan op YouTube even bekijken hoe Usain Bolt als een raket uit de startblokken schiet. Werk je liever aan je beenspieren door met een voetbal te jongleren? Laat je dan van je sokken blazen door de technieken van ’s werelds beste balgoochelaars. Je zal ongetwijfeld zin krijgen om zelf aan de slag te gaan.

4. Maak er een gewoonte van

Plan wekelijks vaste momenten in om te sporten. Reserveer bijvoorbeeld elke woensdagavond om wat baantjes te gaan trekken in het lokale zwembad. Door die planning elke week aan te houden, wordt sporten een gewoonte.

5. Meet je vooruitgang

Staat ’10 kilo afvallen’ op je to-dolijst? Ga dan niet alleen af op hoe strak of los je broek zit, maar hou je gewicht (en best ook je vetpercentage) goed bij. In de InfraLigne-studio’s gebruiken we bijvoorbeeld de Tanita. Zo’n professionele weegschaal gaat nog een stapje verder en meet zelfs je spiermassa en visceraal vet.

6. Kies de juiste sport

Lijkt misschien vanzelfsprekend, want waarom zou je een sport kiezen die je maar niks vindt? En toch hoor je vaak hoezeer mensen tegen hun zin gaan joggen ’s avonds. Haal je na een maand nog altijd geen plezier uit je sport? Denk er dan eens aan om iets totaal anders te proberen.

7. Leg je sportkleren klaar

Komt volgend scenario je bekend voor? Je was van plan om te gaan sporten, maar haakte af omdat je sporttas niet klaarstond. “Tegen dat ik alles bij elkaar gezocht heb, is het toch te laat om te vertrekken.” De oplossing hiervoor is eenvoudig: zorg ervoor dat je sportkledij altijd gewassen in je sporttas zit. Weer een excuus minder!

Bij InfraLigne maak je op voorhand afspraken om te komen sporten. Dat werkt volgens onze klanten bijzonder motiverend. Lees hier hun verhaal.  

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.