6 hardnekkige dieetmythes ontmaskerd | 6 hardnekkige dieetmythes ontmaskerd

6 hardnekkige dieetmythes ontmaskerd

Je ziet ze geregeld voorbijkomen in magazines en zowat overal op het internet: dé ultieme diëten die je voor eeuwig en altijd van je extra kilo’s gaan verlossen. Heel teleurstellend als je zo’n dieet dan enkele weken een kans geeft, en wat blijkt … je weegt nog geen halve kilo minder. Of, je verliest heel snel gewicht, maar komt meteen weer bij vanaf het moment dat je de teugels wat laat vieren. Bij InfraLigne laten we al die diëten links liggen, samen met de mythes die eraan verbonden zijn. Daarom ontkrachten we er graag een aantal voor jou.

Mythe 1: eet niet na 8 uur ’s avonds

Kom je na je werk oefenen in de InfraLigne-studio? Of heb je ’s avonds laat pas tijd om te gaan sporten? Dan is het vaak praktischer om nadien te eten. Voel je daar dan ook niet slecht over. Een evenwichtige maaltijd om 8 of 9 uur ’s avonds is perfect gezond. Probeer wel te kiezen voor een combinatie van volle granen, groenten en wat eiwitten.

Mythe 2: een sapjeskuur ontgift je lichaam én helpt je afvallen

Je lever en nieren ontgiften je lichaam op een natuurlijke manier. Extra hulp van buitenaf heb je daar niet voor nodig. Bovendien kan een sapjesdieet gevaarlijke gevolgen hebben voor je lichaam. Dat is nu eenmaal niet bestand tegen een plotse caloriestop en een dieet dat enkel uit vloeibare maaltijden bestaat.

Mythe 3: eet alleen tijdens de maaltijden

Bij InfraLigne blijven we het herhalen: gezonde tussendoortjes zijn absoluut nodig om je metabolisme op gang te houden. Urenlang hongerlijden om dan tijdens de maaltijden je bord vol te laden, helpt je geen stap verder. Enerzijds ga je te veel eten. Anderzijds leg je je metabolisme stil als je te lang wacht met eten. En het is net dát metabolisme dat calorieën verbrandt, en er dus voor zorgt dat je gewicht verliest.

Mythe 4: elke calorie telt

De ene calorie is de andere niet. Ga dus niet focussen op het aantal calorieën in elke hap die je binnenkrijgt. Het gaat immers om hetgeen je lichaam aanvangt met het voedsel. Een koekje van 50 calorieën brengt in je lichaam een compleet andere reactie teweeg dan een stuk zalm met evenveel calorieën. De kwaliteit van de calorieën speelt met andere woorden een belangrijke rol. Lege calorieën vermijd je best, terwijl calorieën rijk aan noodzakelijke voedingsmiddelen bijdragen aan een gezonde levensstijl.

Mythe 5: een lijst met ‘verboden voedingsmiddelen’ is een goed hulpmiddel

Je weet zelf hoe het werkt: alles wat je ‘niet mag eten’, ziet er plots twee keer zo lekker uit. Maak jezelf dus niet ongelukkig door een lijst met ‘don’t eats’ op te stellen, die je alleen maar doet hunkeren naar meer. In plaats van jezelf dingen te ontzeggen, bewaar je de snacks die niet goed voor je zijn voor speciale momenten. Een sappige chocoladedonut? Ideaal voor als er iets te vieren valt (zolang je niet elke dag een reden om te vieren verzint 😉).

Mythe 6: vers fruitsap is de gezondste frisdrank

Dat fruitsap uit de bus evenveel suikers bevat als elke andere frisdrank, wist je al. Dan maar een glaasje versgeperst? Helaas is ook dat niet de gezondste keuze. In versgeperst fruitsap blijven vooral de vruchtensuikers van het fruit achter. Heb je zin in iets fris? Zet je tanden dan in een vers stuk fruit in plaats van het in een glaasje te persen.

 

Ben je niet zeker of je wel voldoende gezond eet? Onze voedingsdeskundigen helpen je op een natuurlijke manier afvallen, zónder streng dieet. Maak snel een afspraak in een studio in jouw buurt.

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.