5 redenen om dagelijks te wandelen | 5 redenen om dagelijks te wandelen

5 redenen om dagelijks te wandelen

P--10064-01-2017_InfraLigne_website_blog dag van bos2

In vorm geraken zonder een vinger uit te steken? Dat lukt niemand. Toch bestaat er een sport waarbij je je niet in het zweet hoeft te werken. Straffer nog: je hebt er vandaag wellicht al een sessie opzitten. Wandelen doe je immers elke dag. Al is het maar om even iets uit de koelkast te halen.

Voor een merkbaar effect op je lichaam is uiteraard meer nodig. Maar echt lastig hoeft het nooit te worden. Wandelen voelt namelijk even natuurlijk aan als de oefeningen in de infraroodcabines van InfraLigne. Bovendien is het een van de weinige sporten waarvoor je geen speciale uitrusting nodig hebt. Tenzij een kleurrijke windjack en matching wandelschoenen je net motiveren om buiten te komen natuurlijk …

Hoe dan ook: stilstaan is achteruitgaan. Daarom overtuigen wij je graag met deze 5 redenen om geregeld op wandel te gaan.

1. Wandelen houdt je hart gezond

Tijdens het stappen pompt je hartspier bloed naar je ledematen. Dat versterkt de spier, waardoor je hart ook na het wandelen minder moeite heeft om bloed door je aderen te laten stromen. Het resultaat? Een betere doorbloeding, een gezonde bloeddruk en minder cholesterolophoping in de bloedvatwanden.

2. Wandelen versoepelt je gewrichten

Bij sommige sporten vangen je gewrichten voortdurend schokken op. Het risico op overbelasting dreigt dan al snel. Door te wandelen train je het kraakbeen en andere weefsels rond je gewrichten op een erg milde manier. Daarom wordt de sport zelfs aangeraden voor wie last heeft van pijnlijke gewrichten.

3. Wandelen helpt tegen stress

Een wandeling is de ideale manier om je gedachten te verzetten. Wordt de druk op het werk je even te veel, blijft een ruzie thuis door je hoofd spoken, of ben je gewoon op zoek naar inspiratie? Wandelen werkt niet alleen rustgevend, het stimuleert ook de bloedtoevoer naar je hersenen. Zelfs mensen met een depressie voelen zich beter als ze geregeld een wandeling maken.

4. Wandelen vormt je figuur

Bij korte inspanningen haalt je lichaam energie uit suikers. Als je langer beweegt, spreekt je lichaam vetreserves aan. Daarom wandel je beter lang en à l’aise, dan kort en krachtig. Wil je naast je beenspieren ook je arm- en buikspieren verstevigen tijdens het wandelen? Probeer dan eens ‘nordic walking’. Ziet eruit als langlaufen op het droge, maar geeft je lichaam een gedroomde work-out.

5. Wandelen is niet tijdrovend

Wandelen doe je letterlijk ‘on the go’. Mits wat creativiteit hoeft je agenda er niet onder te lijden. Parkeer je auto bijvoorbeeld wat verder van de winkel, kom te voet naar de InfraLigne-studio of ga op kantoor naar het toilet op een andere verdieping. Heb je iets meer tijd? Dan loont het de moeite om de gezonde buitenlucht op te zoeken in een bos, park of ander natuurgebied.

Daagt wandelen jou niet genoeg uit? Of wil je sneller centimeters verliezen? Dan is de InfraLigne-methode ongetwijfeld iets voor jou.

 

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.