Corona-update: #stayhealthy met onze maatregelen. Klik hier voor alle informatie

10 tips om beter te slapen | 10 tips om beter te slapen

10 tips om beter te slapen

beter slapen

 

We hoeven je niet te vertellen dat een goede nachtrust heel belangrijk is voor je gezondheid. Gemiddeld slaapt een volwassene tussen zes en acht uur per nacht, maar er zijn natuurlijk ook mensen die meer of net minder slaap nodig hebben om de volgende dag vol energie op te staan.

Maar wist je dat beter slapen ook essentieel is als je kilo’s en centimeters wilt verliezen? Tijdens je slaap worden namelijk de hormonen ghreline en leptine onder controle gehouden. Slaap je te weinig? Dan is het resultaat dat je overdag veel meer calorieën naar binnen werkt, omdat je lichaam erom vraagt.

Maar wat als je niet goed in slaap valt? Of als je meermaals per nacht of veel te vroeg wakker wordt en de slaap niet meer kan vatten? Want op die manier wordt het natuurlijk moeilijk om aan de nodige uren rust te geraken.

Met deze tien tips helpen we je gemakkelijker naar dromenland.

1. Breng regelmaat in je slaapritme om beter te slapen

Een gezond slaappatroon is een regelmatig slaappatroon. Probeer altijd rond hetzelfde uur te gaan slapen en op te staan. Na een tijdje ‘leert’ je lichaam wanneer het moet rusten. 

2. Blijf niet woelen

Val je moeilijk in slaap? Blijf dan geen uren liggen. Als je al twintig minuten wakker ligt, is het beter om even op te staan voor een rustige activiteit, zoals een boek lezen. Ga pas weer in bed liggen als je aanvoelt dat je in slaap kan vallen.

3. Eet niet te zwaar

Je grootste maaltijd eet je best niet bij het avondeten. Je lichaam moet dan te veel moeite doen om het nog te verteren, waardoor je moeizamer in slaap valt. Door lichte tussendoortjes te eten, heb je ’s avonds ook geen nood aan een zware maaltijd.

4. Drink een tas thee of warme melk

Op wetenschappelijk vlak is men er nog niet helemaal uit waarom melk zo goed helpt om beter te slapen. De stoffen tryptofaan, magnesium of caseïne hebben er mogelijks wel iets mee te maken. Wat melk en thee alvast gemeenschappelijk hebben, is de warmte. Die zet je huidporiën open, waardoor je lichaamstemperatuur zakt. En dat bevordert het inslaapproces.

5. Leg je gsm niet onder je kussen

Uit heel wat studies blijkt dat gsm’s onze hersenactiviteit beïnvloeden. Door je gsm vlak naast je hoofd te leggen, ontstaat er activiteit in bepaalde delen van je hersenen. Hierdoor word je vaker wakker. Je legt je gsm ’s nachts dus best wat verder weg.

6. Kies voor het juiste bed en kussen

Als kind kon je misschien overal ter plekke in slaap vallen. Maar vandaag heeft je lichaam nood aan een goede lattenbodem, matras én een hoofdkussen die je lichaam de nodige ondersteuning geven. Alleen wanneer je wervelkolom in zijn natuurlijke houding ligt, kan je helemaal ontspannen.

7. Hou je slaapkamer donker en koel

Wist je dat de ideale slaapkamertemperatuur 18 graden is? Als het weer het toelaat kan je zelfs een raam op een kiertje zetten om de frisse nachtlucht binnen te laten. Bovendien maak je het best zo donker mogelijk, om zo het hormoon melatonine aan te maken. Dat bevordert je slaap aanzienlijk.

8. Doe een aantal ontspanningsoefeningen

Ontspannende ademhalingsoefeningen kan je gemakkelijk uitvoeren als je in bed ligt. Adem in door je neus en uit door je mond. Doe dit heel rustig en zorg ervoor dat elke ademhaling langer duurt dan de vorige. Langzaamaan kom je volledig tot rust en word je slaperig.

9. Dagdromen om de nacht in te gaan

Misschien wel de leukste tip? Want als jij jezelf inbeeldt in jouw absolute droomhuis of op een tropisch strand met je favoriete cocktail in de hand, vergroot je de kans om snel in slaap te vallen. Het is vooral een ideale manier om de beslommeringen van de dag los te laten.

10. Ga langs bij je huisarts

Helpen bovenstaande tips niet en krijg je last van je slaapproblemen? Wacht dan niet te lang om naar je huisarts te gaan. Die zal vast raad weten of je eventueel doorverwijzen naar iemand die zich specialiseert in slaap.

Inspiratie nodig voor lichte maaltijden om beter te slapen? Check dan zeker onze lekkere recepten.

 

Oeps! Je browser lijkt verouderd te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om deze website optimaal te gebruiken.